Yikes, hela helgen i en timmas bloggande!

Nu är det läggdags om typ 45 minuter, så nu tänkte jag att jag skulle hinna uppdatera lite om helgen. Har precis suttit typ 15 minuter och fixat med alla bilder, tagit bort de suddiga bilderna och förminskat och vridit på de bilderna som ska vara kvar. Så det blir iaf en blogg men mycket bilder från helgen, minsann! :)

Det har varit en helt otroligt underbar helg. Det har varit extremt mycket att stå och jag känner mig inte alls utvilad som man brukar göra efter en helg, men det är såå värt det! Underbart att se sin pappa så glad och så rörd och så stolt och lycklig! Vet inte hur många gånger han har sagt att festen var perfekt och tackat för allt! Känns skönt, känns bra att det gick så bra och att allt gick vägen.

Det började ju gå vägen redan i torsdags när jag fick reda på att jag fick ledigt hela fredagen. Jag kan säga nu i efterhand att om jag inte hade fått ledigt i fredags, hade det här ALDRIG gått! Och det lovar jag! För fyfan vad jag har stressat!

I fredags såg jag till att sova ut så gott jag kunde eftersom det skulle bli en hektisk dag/helg. Så pappa kom inte och hämtade mig förrän vid 11, då drog vi först konditorit och köpte tårtkartonger som pappa kunde ha med sig tårta i till jobbet. Sen drog vi till MEGA där pappa skulle köpa en ny skjorta inför lördagen. Sen bar det av till Maxi! Vi hade en hel A5 som inköpslista, så det var mycket som skulle inhandlas!

Körde ICAs självscanning som är perfekt! Man ser hur mycket man handlar för och man slipper stå i jättelång kö för att sedan komma fram och ösa upp allt skit på rullbandet för att sedan packa ner det igen! Så det är perfekt! Det kostade sammanlagt 1700:- på MAXI, det typ det sista inför lördagen som vi handlade. Framförallt alla ingredienser till allt bak, vilket skulle bli en del! :D Jag tycker om att baka som ni säkert redan förstått.

När vi var klara på MAXI hade vi en timma att slå död på innan vi skulle hämta Madelen vi skolan vid halv 2 när hon slutade, så vi drog till McDonalds och käkade lite mat, sen åkte vi och ställde oss utanför skolan och väntade. Så klart var hon ju sen när vi var 20 minuter tidiga ;) Men till slut kom hon och vi åkte hem och packade in alla varor, det mesta tog vi ner direkt i lokalen eftersom vi skulle vara där på lördagen.

Sen väntade vi igen, vi skulle möta en kompis vid resecentrum vid halv 4 så det kände onödigt att börja baka när det bara var en halvtimma kvar till vi skulle åka iväg, så jag väntade med att börja baka. Vi drog iväg och hämtade min kompis, gjorde ett ärende, sen drog vi hemåt. Då började jag baka och Madelen började städa, Madelen ringde även efter backup för städningen så min lillebror kom över och hjälpte henne att damma ;) När jag hade förberett en kaka skulle jag göra kokosformar, tror ni att jag hade glömt att köpa formar då? Mmmm! Minsann! Så jag skickade min bror att köpa formar och en mjölk då jag hade glömt det med, så gjorde jag en annan kaka under tiden.

Jag bakade och bakade och bakade, trodde aldrig det skulle ta slut, fick ondare och ondare i fötterna av att stå hela tiden och i armarna för att knåda och hålla på! Trött var jag framåt kvällen och jag hann inte ens klart! Vid halv 11 på kvällen så gav jag upp. Då hade jag tårtan och kokosformarna kvar att göra, två lätta saker som fick vänta till lördag förmiddagen. Madelen och jag satte oss och kollade på två OC samtidigt som hon lockade mitt hår, sen gick vi och la oss.

På lördagen så klev vi upp halv 9, åt frukost, sen dammsög Madelen och jag följde efter som en svans och moppade golven. När det var klart hoppade hon i duschen och jag började baka igen. Gjorde tre rulltårtssmetar som skulle fungera som tre tårtbottnar som skulle lega på varandra och bilda en tårta. Penslade varje botten med ananasjuice och hade på jordgubbssylt, sen ställde jag in tårtan i skafferiet för senare dekoration.

Vid 11-tiden kom pappa in, han orkade inte sitta hemma och vänta på att tiden skulle gå. Vi satt och pratade lite, han fick vara förste smakare på allt bak, och det var helt klart godkänt ;) Vilken tur! Han hjälpte till att diska upp lite hemma och blåsa ballonger medan jag fortsatte med bakningen. Efter en stund tog han med sig lite pick och pack och drog ner i lokalen och började lite smått med maten. Madelen sminkade sig och gjorde sig klar, jag drog på mig festkläderna. Madelen gick ner till lokalen. Jag åkte iväg och köpte en blomma till pappa, källarfranska till maten och födelsedagskort till pappa.

Sen drog jag hem igen och gjorde iordning födelsedagskorten, Sandra fixade pappas grattisskyltar och så kom Ingela förbi.

Tanken var att jag skulle vara nere i lokalen klockan 12 och börja styra runt och fixa med allt där nere. Men det blev inte riktigt som planerat eftersom bakningen inte blev klar på fredagen och det var mer att göra på lördagen än vad jag trodde. Som tur var så visste de som var där nere hur jag ville ha allting så de fixade det mesta medan jag donade med massa annat. Så jag var nere i lokalen vid halv 4 haha! Vid 4 skulle jag börja med maten, suck! Men bättre sent än aldrig, och vi hann med allt. Det är det som är det viktiga :P När jag kom ner så började jag med hjälp av Sandra göra iordning förrätten som skulle stå färdig på bordet när gästerna kom. Nu kommer de första bilderna:



Såhär såg varje kuvert ut, uppdukat likadant för 24 pers. Jag är så nöjd! Det blev så grymt fint! Och ska lägga ut en bild på hela bordet med, så ni får se helheten! OOOH kommer aldrig glömma det här, såå otroligt fint!



Innan alla kom så fick pappa sina presenter utav oss. Tror inte vi orkade vänta till alla kom och det kändes skönt att ha pappa samlad med den närmsta familjen när han fick sina presenter av oss. Av oss barn inklusive sandra så fick pappa sammanlagt 3500:-, han blev sååå glad! Sen fick han även en blomma och ett presentkort på en dagskryssning med 400.- i resepengar av mig. Han är världens bästa pappa och förtjänar det bästa, han fyller bara 60 år en gång och då förtjänar han lite extra :)

Grejjen var den också att när han först öppnade kuvertet med alla pengar i så kollade han inte hur mycket det var, tror han bara såg att det låg någon 500-lapp där i och såklart blev han glad för det, pengar är pengar oavsett hur stor eller liten summa det är. Men sen gick han bort till presentbordet och skulle ställa det där, då bad jag pappa faktiskt att han skulle stoppa ner pengarna i plånboken eftersom det var så mycket pengar, då kollade han lite konstigt på mig och tog upp pengarna och räknade och man såg förvåningen och han kramade om mig direkt! Så glad! Så underbart att se!







Vid 17-snåret började alla droppa in, på tiden! Då ville man verkligen komma igång, se att alla kom till ro och så alla var nöjda och belåtna med allt. Först kom ju Ingela, sen kom Sandra föräldrar, sen kom pappas släkt från Västervik/Motala sen kom Gunnar, Anna, Sixten. När de hade kommit var alla där. Det blev kramkalas när alla kom, och man fick presentera sig för alla, för släkten på pappas sida träffar vi aldrig. De flesta har jag inte träffat sen vi firade pappas 50-årsdag och tror inte ens alla som kom denna gång var med då. Självklart är det kul att träffa alla, även om man som idag inte riktigt kommer ihåg vem alla var. Det är en så stor upplevelse och det blir så mycket på en gång, sen att jag hade massor med annat att tänka på hjälpte inte precis.

Men tror jag har någon bild när folket kom, när pappa träffar farmor.



Alla slog sig ner och åt förrätten när vi hade hälsat på varandra. Kändes som det blev en bra placering på alla, ingen behövde känna sig utanför, alla hade någon att prata med, vilket är perfekt när man har en så stor middag. Det var livat, alla var glada och pratade och skojade med varandra. Härligt att se. Även om vi nästan aldrig ses så är det som att man ändå på något sätt hör ihop när man ses. Man är nervös som attan innan och tror att det ska bli stelt och tråkigt, men när man väl är där, så är allt så normalt. Det är skumt egentligen.





Efter förrätten blev det så klart huvudrätt, den blev också lyckad. Vi hittade en väldigt bra ruljans i köket, hjälptes åt så att det blev smidigt att servera. Det var tänkt att jag skulle göra ristoppar med hjälp av en kopp och ställa en på varje tallrik, men riset ville inte, det ville bara fastna i koppen och låta lite grann landa på tallriken. Så jag gav upp, lade upp en rund hög med ris i mitten och radade upp med fläskfilé och grönsaker på sidan om. Det blev snyggt det med, det fick duga. På bordet hade vi ställt ut såssnipor med champinjonsås så folk fick ta själva hur mycket sås de ville ha. Alla blev mätta och mycket beröm fick vi för maten! Underbart! :) De flesta tyckte det var för mycket mat, men bättre för mycket än för lite, ingen behöver ju äta upp mer än de orkar.

När alla hade ätit upp maten dukade vi undan, min kära storasyster tog plats i köket och diskade iordning, underbara hon! Samtidigt passade jag på att sno med mig Gunnar, Anna och Sixten upp till mig så de fick se min lägenhet som de inte sett tidigare, samtidigt som jag skulle dekorera tårtan med grädde och annat gott! Vi passade på att prata där uppe samtidigt om allt möjligt. Det var riktigt mysigt. Man fick tid att varva ner på något sett. När jag var nere i lokalen var jag så upp i varv, tvungen att tänka på allt hela tiden och se till så att alla hade det bra. Men där uppe med dom och dekorering av tårtan kunde jag ta det lugnt en stund. Det behövdes.

Men det var inte lång stund vi var där uppe, man kände sig stressad efter en stund att dra ner igen, kändes som att alla väntade på efterätt och fika! Så morbror hjälpte mig att bära ner tårtan och så gick vi ner och ställde fram den och dukade fram allt fika. När jag kom ner hade pappa och de andra gjort iordning med att ställa fram kaffekoppar, bryggt kaffe och fixat klart det mesta. Asbra!



Det här är då pappas populära tårta! Den var grymt god, jag till och med berömmer mig själv. Jag tycker inte ens om gräddtårta, men den här tårtan var god! Och det som gjorde den så speciell var att jag gjorde polkagrädde! Jag körde ner polkagrisar i min MagicBullet så det bara blev pulver kvar, sen rörde jag ner det i grädden och dekorerade! Så underbart gott, det borde ni prova! Och sen med rulltårtesmet som botten istället för torr vanliga tårtbotten, blev det en underbart god tårta! :P hihi! Beröm till mig! Minsann! Och sen fikat som serverades till tårtan, mm, det var värt all möda fredagen och lördagen! Alla tyckte det var gott fika. Fika är min grejj, jag lever för att göra fika och jag älskar att bjuda på fika. Och det är skönt att få bra respons för det med, det gör ju att man vill baka ännu mer :) En av pappas syster kom till mig lite senare och bad mig ringa med receptet på en av kakorna och då var det fler som stämde in att "då kan jag ta det av dig sen Bettan" hihi :P Det var ett helt nytt recept, Mandelmums, som jag aldrig ätit eller gjort tidigare, så det var lyckat :)







Där ser ni allt mumma de hade att välja på :D Alla var proppmätta efter våran "tre rätters middag", det var skönt att se. Inga klagomål så sett. Endel hade svårt att äta vissa saker och kanske inte tyckte om, men resten, det de kunde äta och tyckte om åt det istället med glada livet. Och det är så det ska vara, man får peta bort det man inte tycker om och äta resten. Helt ok! :)

Som ni säkert märker så är jag helnöjd med festen. Det var en helt underbar dag. En dag jag sent kommer glömma. Och min pappa med, och det är det som räknas! Han har ringt mig några gånger sedan festen och är nästan som mållös ibland, han är så glad och så nöjd över att festen blev så bra.

Det känns som att jag har fått med det mesta om lördagen nu. Kommer i slutet av bloggen lägga upp lite ströbilder, som bara är kul att lägga upp, som inte platsar in riktigt i mitten av bloggen samman med någon text. Men det kan vara kul att kolla på.

När allt folk hade dragit hemåt på lördagen så började vi städa bort det värsta, så det inte skulle vara så mycket kvar på söndagen sen. Sen drog jag och Madelen hem, kollade på lite serier, till vår förfäran så hade Greys uppehåll! SUG! Men vi hade lite annat och kolla på, och fler OC! OYEAH! Vi börjar komma långt på det nu :)

Men vi gick och la oss i relativt skaplig tid har jag för mig. Har även för mig att vi sket i att sätta klockan, för det var sovadags som in i bomben, var så slut i hela kroppen att sömn var ett måste för att kunna fortsätta dagen efter! Men vi gick väl upp vid typ 10.15 eller något har jag för mig. Gjorde iordning frukost, kollade på serier.

Vi hade planerat att städa klart lokalen och umgås med Ingela. Men när jag ringde henne på söndagen hade hon fått göra om sina planer då hennes hund Shakira som precis opererat sig inte haft någon bra natt, hon hade haltat och varit allmänt krass så Ingela hade inte fått mycket till sömn. Så hon kikade bara förbi en stund och sa hej, vi hann diskutera lite om lördagen innan hon åkte. Precis när hon skulle dra kom även Niklas och Sandra förbi, då var det städningsdags, suck. Det hade vi då inte lust med egentligen!

Men Gunnar och Anna kom även de förbi och gjorde sällskap. Och städningen var snabbt avklarat. Vi hade bara disken och golven kvar typ, samt packa ner alla saker som skulle hem. Så det gick relativt bra. Klockan var typ 15.40 när vi var helt klara och klockan 4 skulle matchen börja, så jag hade väl inte precis någon lust att göra något. Men de ville gärna åka och äta lunch och jag tänkte att vafan jag får väl fortsätta vara lite social och följa med, det lär inte ta lång tid, tänkte jag. Men mjojo! 10 minuter av sista perioden hann jag se!

Vi åkte till Edessa och käkade pizza. Satt där och pratade. Sixten fick gå laget runt typ. Sötungen! :D Sötaste kusinen, såå underbar! Han var lite kinkig där ett tag efter maten, grinade och gnällde mycket. Man var tvungen och göra massa fula grimaser och göra roliga ljud och hålla på med han hela tiden för att han skulle hålla sig glad, och det är ju kul. Då och då kom det även en liten spya, och när man skulle torka bort den med handduken som börja han störtböla DIREKT, gallskrek gjorde han! Så då var det bara att roa han igen så han glömde bort att han grät, så blev han glad igen tills nästa lilla spya/salivflod kom. Men tillslut kom värsta blaffan, rakt ner i knät på mig och han! Men det var nog det som var på väg hela tiden, för efter det var han lugn och inte alls svår att roa som innan! :)

Har lite bilder på Sixten, så klart! Madelen fick leka fotograf i bilen på väg hem från pizzierian. Vi satt alla tre i baksätet och gjorde vårt bästa för att få han och le, men han tyckte vi bara var konstiga! Men ett och annat leende fick vi till iaf :P















Gullungen!

Vi sa hejdå till Gunnar, Anna och Sixten, sen begav dom sig hemåt. Och det gjorde vi med kan jag lova! Då var det brått för att hinna se något av matchen! Och som sagt så han vi se typ 10 minuter, precis när vi kom hem, typ 5 sekunder efter att vi fått in rätt kanal så gjorde HV71 mål! De låg under med 0-2, och satte då 1-2. Men det räckte tyvärr inte till! De förlorade matchen. Suck. Bara för att vi inte kunde se den, eller hur?! :(

Inte kan jag se matchen imorgon heller. Det här är stört, snart vinner Färjestad hela allt. Ouf. Jag vill kunna se matcherna. Det är olidligt spännande just nu. Och följa matcherna i textform på aftonbladet är ingen hit kan jag säga. Det tar bort udden av spänning och man får vänta så länge för att se om något händer. Prutt. Men på onsdag kan jag se matchen iaf, och antagligen kommer det vara en avgörande match, det känns som det. NERVÖS!

Madelen valde att stanna kvar till idag, trots att jag skulle till jobbet idag, hon skulle ändå upp tidigt, så vi kunde passa på att umgås lite till. Tur att vi aldrig får nog av varandra :P Haha! Vi kollade på flera avsnitt av OC och jag fick slå på henne några gånger då hon satt och sov i stolen! Fy! Klockan var inte ens såå mycket! Vi gick iaf till slut och la oss, ingen kul att sitta och kolla själv när det faktiskt sitter någon bredvid som egentligen också ska kolla ;P Så vi kunde lika gärna sova. Satte klockan på 08.30 imorse, gick upp och duschade, väl klar med det så väckte jag Madelen som fick duka fram frukost medan jag gjorde mig klar efter duschen. Sen åt vi frukost till ett OC, sen drog hon hem.

Då tog jag mig i kragen och gick ner och tankade moppen. För nu är det dags! Äntligen. Har längtat efter denna dag då jag kan börja åka moppe igen. Det är en underbar känsla, slippa åka buss till bussen, slippa störa på ytterligare en busschaufför om dagen och slippa tänka på när stadsbussen går, min moppe går när jag vill - nästan. Beror på vädret iofs. Men det är värt det ändå.

Men det hände en liten olycka när jag gick för att tanka. Har haft bensindunken ståendes här hela vintern, i hallen, då jag inte har tankat moppen eftersom jag inte använt den. Så gick jag ner och skulle tanka, börjar skruva av locket och det börjar spruta bensin! ÄCKLIGT! Och när jag väl nästan skruvat av locket så är det som en fontän! Den dröper ner mig i bensin om armarna, tröjärmarna blev dyngsura av bensin! Så grymt jävla äckligt, uuuh! Tankade moppen snabbt, låste och gick upp. Drog av mig tröjan och sprang in och tvättade händerna, tre gånger med massor med tvål, men bensinlukten gick inte bort ordentligt ändå. Nu tror jag dock den är borta, måste verkligen tvätta tröjan dock, lär stinka inne i garderoben då jag slängde in den där haha! :P

Sen bar det iväg till jobbet, åkte lite tidigare utifall moppen skulle vara lite ringrostig, men det gick finfint. :D Väl framme väntade jag på bussen och åkte till jobbet. Det är slabbigt att gå på gräsmattor nu, det är sliskigt halt och geggigt! Urk! Hoppas det torkar snart, inget regn på ett tag så det kan bli bra gräsmatta igen. Eller så kanske kommunen eller vem fan det är som har hand om det inse att alla som jobbar på transcom och många därtill faktiskt genar över en och samma gräsmatta och kanske lägga asfalt där? Det vore kanske en idé!? Tycker jag!

Visade bilder från festen på jobbet idag, kameran fick gå runt lite. Och när Linda hade kameran så bestämde hon sig för att fula sig och ta kort på alla tillsammans med henne, nu vet jag att jag inte har rätten att lägga upp bilder där andra är med, min bild med henne blev helt kaosigt suddig, men eftersom hon valde att ta kort med min kamera på sig själv, så får ni iaf bilderna på henne, mohaha! Hon flummar sig, så söt är hon :D







hihi! Inga många som har en såhär underbar chef minsann, det är jag glad för!
Men nu är det såhär att jag snart skrivit blogg i en timma, jag måste sova och jag tror inte att det är många som ens kommer såhär långt ner på min blogg, kul de som gör det dock :) Ska ladda in lite fler bilder här i slutet, men sen går jag och lägger mig. Det är en dag imorgon med. Det har varit en skön kväll, fick kompa tre timmar idag, så var hemma tidigt. Annars hade jag aldrig hunnit skriva denna blogg! Men nu är jag ikapp, och nu är jag med i gamet igen! YES!

Hoppas ni hade en lika bra helg som jag hade!
GODNATT!






fler bilder från festen:













Avslutar med ett kort på mig som de på jobbet tyckte var fint:


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilket långt med härligt inlägg, jätte fina bilder :D Tack för i lördags, det var jätte trevligt :D

2009-04-07 @ 23:20:58
URL: http://puris.blogg.se/
Postat av: Madde

Klockren helg!!:D:D:D

Pappa är guldvärd!:)



btw as fin bild på dig längst ner!:D

2009-04-08 @ 10:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0