Efterlängtade recept!

Mjo, nu ska jag göra det jag har lovat länge länge länge! Det har bara inte blivit av. Men har några på jobbet som efterfrågat lite recept så här kommer några. Har jag glömt något så säg till så kommer det när jag kommer hem sen!


Kolapopcorn

10 dl Poppade, osaltade popcorn
1,5 dl Ljus sirap
1,5 dl Socker
2 msk smör

Blanda sirap, socker och smör i en tjockbottnad kastrull, koka upp och låt småputtra tills det klarar kulprovet.
Jag tycker dom smakar bäst när dom är lite åt det hårdare hållet så jag brukar koka tills det stelnar på skeden.
Sen blanda kolasmeten med popcorn och bred ut allt på en plåt med bakplåtspapper. Ställ svalt för att kallna och stelna, bryt sedan bitar och njut!


Chokladrutor med maräng

200 gr Rumstempererat smör
2 dl Strösocker
3 st Äggulor
3½ dl Vetemjöl
½ dl Kakao
2 tsk Bakpulver

Maräng:

4 st Äggvitor
3 dl Strösocker

Garnering:

1½ dl grovt hackad mandel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst. Blanda ner äggulorna, en i taget, i smeten.
2. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en separat bunke. Rör ner mjölblandningen i smeten.
3. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna. Bred eller tryck ut bottnen på bakplåtspappret.
4. Gör marängen: Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret under vispning. Vispa till en blank smet.
5. Bred marängen över chokladsmeten.
6. Strö den hackade mandeln över marängen. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Låt kakan svalna innan den skärs i rutor.


Sådärja. Anledningen att jag kom på detta nu är att jag håller på att göra iordning de recept jag ska ha med
mig till Göteborg då min kära syster har önskat massa bakat att fylla frysen med, så det blir 7-8 olika saker som ska bakas en heldag i Göteborg. Oh yes, det längtar vi efter, eller?


Ha det!






Och ett ja blev det!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ååååå jag ska baka dom där chokladrutorna ;) hihi :D :D Underbart att du delar me dej av recept :D Hoppas du mår bäst! saknar dej :( Puss^^

2009-08-01 @ 21:36:51
URL: http://sandycandy.blogg.se/
Postat av: Mr. Andersson

Nu ska jag se till att övertala min fru att baka chokladrutorna! Hemma sjuk, så får väl utnyttja min svaghet.. ;o) Ses på jobbet! Och tack för receptet!

2009-08-18 @ 14:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0