Nougat- och pistaschsnittar

Skrev ner ett recept åt Carro som jag skickade till henne. Tänkte att jag lika gärna kan passa på att lägga in det här :)

Nougat- och pistachsnittar
Ca 30 st

Degen: 3 3/4 dl Vetemjöl, 3/4 dl Strösocker, 1 tsk Bakpulver, 150gr Smör lr Margarin.

Fyllning: 200 gr Mandelmassa 1 äggvita 175gr Nougat (jag brukar ta en hel förpackning på 200-250gr :)

Garnering: ½ dl Pistachnötter

1. Hacka snabbt samman mjöl, socker, bakpulver och matfett, för hand eller i en matberedare.
2. Platta ut degen och svep in den i plastfolie. Låt den vila i kylen.
3. Gör fyllningen: Riv mandelmassan grovt, för hand eller i en matberedare. Tillsätt äggvita och arbeta allt till en smidig och bredbar deg.
4. Dela nougaten i 0,5-1cm breda stänger. Sätt ugnen på 175grader.
5. Ta ut degen ur kylen och kavla ut den till två plattor, ca 10 x 30 cm. Bred ut mandelmassan på dom.
6. Placera ut nougatstänger längs med mitten av varje degplatta så att det täcker kant till kant. Rulla plattorna från långsida och lägg dom på en bakplåtspappersklädd plåt (jag brukar kavla ut degen på bakplåtspappret, för det går inte att flytta på rullarna sen). Hacka pistaschnötterna och strö över rullarna.
7. Grädda nougatrullarna mitt i ugnen, 8 - 10 minuter. Skär dom sedan, medan de fortfarande är varma, i sneda snittar.

Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Önskar man kunde få komma och äta en bit! :)

2009-11-21 @ 16:09:20
Postat av: Granit

Kom från mig... Glömde skriva namnet ;)

2009-11-21 @ 16:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0