Jag vann! :D - O mer gooodis!

Här loggar jag in för att uppdatera bloggen med lite mer julgodis, så har jag fått en kommentar om att jag vunnit en tävling! :D Det var inte väntat, men otroligt kul! :D En tävling som hölls av Bakverk- och fikastunder! :) Ska bli kul att hämta ut paketet när det kommer, längtar!

Idag är sista dagen på denna omgången semester. Från imorgon jobbar jag måndag - torsdag, sen har jag semester igen. Så det blir som att ta en paus i ledigheten, istället för tvärtom som det brukar vara :) Hade först tänkt att det vore smart med en lugn dag idag. Bara slappa. Har ju hållt mig igång hela veckan med massa underbart julgodis. Men så tänkte jag. Varför det? Det är ju bara tråkigt att sitta och göra ingenting och har ju hittat massa goda recept ;) Så jag körde vidare med mitt julgodis! :D


Detta recept hittade jag igår och det lät sååå  otroligt gott. Skulle ändå till affären så då kunde jag köpa med lite Marianne hem.

Mariannetryffel:


30 stycken Mariannekarameller
250 gram mörk choklad (70%)
1 dl vispgrädde
200 gram vit choklad

Gör så här:

Krossa Mariannekaramellerna fint, i en mortel eller med en kavel inslagna i en plastpåse. Var noggrann så att inga stora bitar blir kvar.
Värm grädden i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan. Finhacka choklad och rör ner i grädden. Tillsätt Mariannekrosset och rör tills allt är smält.
Låt blandningen svalna i en dryg timme i kylen. Forma sedan små bollar av chokladen och lägg in i frysen en stund. Det är viktigt att de verkligen stelnar för annars är det jättesvårt att doppa dem i smält choklad.
Smält vit choklad i vattenbad. Ta ut tryfflarna ur frysen och doppa dem i chokladen.
Låt torka och förvara sedan i kylskåp.

Jag krossade inte mina marianne helt. Tycker om när det är lite krisp när man tuggar. Och gott blev det! :D Sen tog den vita chokladen heeelt slut, så fick bli några med ljus choklad också ;) Funkar ju det med!

---


Här är samma som de mörka pralinerna. Penslad vit choklad i pralinform, sen fyllda med Dulce de Leche :)

---


Nutellapraliner:

Jag penslad faktiskt formarna igår med mörk choklad. Och hade inte bestämt mig vad jag sedan skulle fylla dom med. Men så hittade jag ett recept som lät spännande, men gjorde om det lite. :)

Pensla ischokladformar med mörk choklad. Gör det 1-2 gånger till, tills det är en tjock kant runt hela och hela botten har ett tjockt lager.

Smält nutella och ha ner i varje form. Låt svalna.
Smält ljus blockchoklad och häll över nutellan så att formen täcks.
Tryck dit en hasselnöt. Ställ i kylskåpet för att stelna.
Och förvara sedan i en burk i kylskåp.

---


Var tvungen att testa dessa också. Har inte hunnit smaka. Men det luktade gott iaf! :)

Pepparkakstryffel:

Fyllning:
½ dl vispgrädde
100 g mörk choklad (70%)
2 tsk pepparkakskryddor
Pensla ischokladformar med valfri choklad. Jag tog vit för att variera mig mot allt det andra jag gjort :)
Låt grädden koka upp.
Rör ner kryddorna.
Rör ner chokladen och rör tills allt har smält.
Klicka ner i formarna och låt svalna!


---

Sen tänkte jag ni skulle få se hur överfullt mitt kylskåp är just nu:


Grejjer överallt! :P
Blir till o packa ner lite godis i fler lådor imorgon. Men det gör ju ingen skillnad på plats i kylskåpet. :)
Nu ska jag kolla klart på ett avsnitt Dexter som jag började kolla på förut när jag åt mat. Sen ska jag gå och sova så jag inte är helt slut imorgon på jobbet :)
Ha det!

Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Vad mycket gott du har gjort, slurp!



Just nu har jag en tävling i samarbete med Sockerflinga där man kan vinna ett presentkort. Var gärna med du också!



http://amyspieceofcake.blogspot.com/2011/12/tavling-i-samarbete-med-sockerflinga.html

2011-12-18 @ 12:35:07
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Gott med julgodis! Hinner du äta allt? :D

2011-12-20 @ 18:43:25
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0