6 olika sorters julgodis!

6 olika sorter. Den 7e står i kylskåpet och väntar på att bli dekorerad. Men 6 klara bilder har jag med det julgodis som än så länge har blivit gjort. Minst två sorter till kommer det bli; chokladkola och mozartkulor. Sen får vi se :)

Först ut är en nykomling för i år; saffranskola. Hittade receptet i ICAs app: Den goda julen. Många bra recept där faktiskt, och när jag hämtade den var den gratis och tror att den är det fortfarande :)


Sen hittade jag ett recept på en blogg jag följer, istället för att göra vanliga mintkyssar så är de här lite roliga och mer annorlunda :) Recept hittar ni här


Sen blev det en favorit från förra året; Polkakola. Ingen aning om var jag hittade receptet till det, men det var nog på allt om mats hemsida

Kom över ett annat recept också som lät extremt gott. Har sett det på lite olika ställen, även förra året, men inte varit säker på om jag ska prova. Men iår tänkte jag att det är dags. Och gott, det blev det!! :)

Chokladdoppad lakritskola:

,

Chokladdoppad lakritskola

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk kakao (jag glömde kakaon, men det blev ju bra ändå;)
1 liten påse turkisk peppar
2 tsk smör
200 g choklad
Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.
Krossa karamellerna och blanda dom tillsammans med grädde, socker, sirap, kakao i en vid gryta.

Låt det koka upp under omrörning.Låt sedan koka kraftigt utan lock till termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet, se sidan 54. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.

Rör ner smöret och häll smeten i formen.
Ställ kolan kallt att stelna.

Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugen och låt den svalna.
Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!
Skär eller klipp kolan i bitar.

Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.
Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.
-----
Bounty är ju en riktigt god choklad. Det jobbiga är ju kokosen som ska fastna överallt i hela munnen, men det är det värt och en helt klart ny favorit är Bountybollar:


Har hittat massa olika recept, endel där smeten ska värmas och en del där den inte ska det. Jag fastna för en där smeten faktiskt ska värmas för då blir den ju mer seg och som kola och det tycker jag om!

Ca 50 st Bountybollar

Ingredienser

50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad
Eventuellt ätbara kulor eller sockerpärlor att dekorera med

Gör såhär

Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull. Låt koka i 5-8 minuter, tills smeten
blir lite seg.
Tillsätt kokosflingor och låt smeten svalna något.
Rulla små bollar och lägg dem på bakplåtspapper.
Låt stå kallt minst en timma.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa kokosbollarna i chokladen.
Dekorera dem med ätbara kulor eller sockerpärlor om så önskas.
Låt stelna på bakplåtspapper.
Förvara kallt.
----
Slutligen så provade jag ett nytt recept som jag hittade på ICAs hemsida, där dom har mass olika recept på julgodis. Men jag är glad för att jag gjorde en liten sats, för den föll inte alls mig i smaken, och jag tycker ändå om jordnötssmör väldigt mycket!


Det var det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0