Familjekaka med choklad, recept!

Självklart ska jag dela med mig av receptet!
Det var ju en god kaka. Jag ska göra den igen, men då ska jag göra den med vanlig sockerkaksbotten med chokladsmak, tror det faktiskt blir ännu bättre :)


Familjekaka med choklad!

8 portioner

1 1/4 dl mjukt margarin
1 ½ dl Strösocker
2 ägg
1 msk Vit sirap
2 ½ dl siktat vetemjöl (extra fint står det men jag använde vanligt)
2 msk Kakaopulver, siktat

Glasyr och fyllning
4 msk Florsocker
2 msk Smör
100 g Ljus blockchoklad (jag tog ljus)
lite vit smält blockchoklad


1. Häll ingredienserna  i en stor skål och rör med en träslev eller elvisp till en slät smet.
2. Fördela smeten mellan 2 lätt smorda, 18 cm stora, låga kakformar och jämna till ytan. Grädda i 190 grader varm ugn i 20 minuter eller tills kakorna är fjädrande. Ställ att svalna några minuter och lägg sedan över på galler för att svalna helt.
3. Till fyllningen; vispa socker och smör till en ljus och luftig smet. Smält den ljusa chokladen och vispa ner hälften i smörsmeten. Bred fyllningen över en kakan och lägg den andra kakan över.
4. Bred ut resten av den smälta blockchokladen över kakans ovansida. Spritsa cirklar av ljuschoklad och dra ut ränderna med en tandpetare för att bilda mönster, varannan gång inåt och varannan utåt för att få mönstret på bilden!

Hoppas det smakar! :)
Ska prova ett nytt recept nåndag, låter otroligt gott. Men vi får se!
Kommer en bild då iaf!

Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0