Recept!

Det är så skönt den dagen man vet att man är ledig dagen efter. Även om man är trött, för att man sovit för lite, som jag alltid gör, så går det ändå eftersom man hela tiden vet att dagen efter får man sova. En sån dag har jag haft idag! Och ännu bättre är att jag faktiskt kunde luncha med Maria idag, vi hade schemalagd lunch samtidigt, inte ofta :D Fick lite sällskap av några fler vid bordet också!

En sak till som hände idag är att jag och Maria kollade schemat, och den 13e maj slutar jag en timma tidigare och vi har pratat länge om att vi ska hitta på något efter jobbet. Så nu har vi en dejt 13e maj! Ascoolt! Så ska vi ta en fika och jag ska få träffa hennes barn, kul! :)

Och fikat var ju som sagt populärt och jag har lovat att skriva upp recepten här, glömmer alltid bort att skriva av dom och ta med dom och låt oss inse att det är jobbigt att skriva ner saker för hand :P Det här är ett mycket enklare alternativ! Så därför kommer det här recept på Jordnötskakor och Mandelmums! :D

Nitos jordnötskakor

1 ägg
4 dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
½ tsk Salt
1,5 dl Socker
1,5 dl Farinsocker
120 gr Rumstempererat margarin
1,25 dl Jordnötssmör (Skippy med mörkblått lock)
2 msk Mjölk

Dekoration: 2 Mjölkchokladsrullar

Blanda alla ingredienser, lättast med elvisp i en stor bunke.
Rulla till lagom stora bollar, ca 1,5 - 2 cm i diameter. Lägg dom på bakplåtsklädd plåt.
Grädda i 175 grader, 10 - 12 minuter.
Ta ut plåten och stoppa direkt en mjölkchokladsbit i mitten av varje kaka.
Ställ i plåten kallt direkt, helst i frysen, men kylen går bra. Låt stå tills mjölkchokladsbiten stelnat.
Servera!

Jag gör alltid dubbelsats och brukar få ca 60 kakor :)


Mandelmums

500 gr Riven mandelmassa
200 gr Strösocker
200 gr Grovhackade hasselnötter
2 st Äggvitor
2 dl Florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mandelmassa, strösocker och nötter. Rör i äggvitan och blanda väl.
Rulla smeten till små bollar.
Strö ut florsocker på en tallrik och rulla bollarna i florsockret.
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugn 15-20 minuter.
Låt dem kallna på plåten.

Det blir ca 20 stycken kakor.


Yummie! Hoppas ni får ett gott resultat av kakorna :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för recepen gumman.. Ska se om jag hinner baka imorgon..Har haft mkt att göra på ledigheten..Syns på fredag:) Kram //Sonja

2009-04-16 @ 00:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0