Det här suger.



De flesta som känner mig vet att jag hatar att ta kontakt med läkare, vårdcentral etc. Det är inte många gånger i mitt liv jag har gjort det överhuvudtaget, men ibland i nödfall så måste man ju, även jag, även om jag inte vill. Jag har alltid haft fobi för läkare. Tror det handlar om att jag inte vill känna mig svag, jag vill inte erkänna att det är något fel på mig. Jag har vetat länge att det är det dock och det börjar bli så pass jobbigt att jag inte står ut mycket längre.

För 6 månader sen tog jag kontakt med vårdcentralen om att jag hade ont i ryggen. Jag fick ingen hjälp, jourläkaren som var där lutade sig efter en stund bak i sin stol och suckade och sa "Varför kommer det in så många krångliga patienter i dag för?" Och dum som jag är så spelar jag ju med och tar det på skämt, men det kändes inte på skämt och det kändes inte kul. Jag som redan har problem med att ens ta mig för att gå iväg. Jag har fortfarande ont i ryggen, men jag har lärt mig själv hur jag ska sitta och ligga för att det inte ska vara för jobbigt.

Men det problem jag har nu och har haft i några veckor är att jag vaknar på nätterna med att jag inte kan andas, har nog skrivit om det några gånger i bloggen. Oftast brukar det hjälpa med att jag sover med öppet fönster på nätterna, vilket inte är så underbart eftersom det är, som ni vet, cirka minus 20-25 grader ute! Men inte ens det hjälper längre. Jag vaknar av att kroppen inte andas självmant, det är extremt tungt att andas och det väser och piper och jag hostar så jag får ont i huvudet. Jag går då upp och dricker vatten, går runt lite i lägenheten för att andningen ska komma igång, man panikandas ett tag eftersom man inte fått någon luft så är kroppen desperat efter luft. Efter ett tag brukar jag gå och lägga mig igen, även fast problemen inte försvunnit, är jag uppe för länge har jag ingen chans att somna om.

Jag vaknade redan vid 9 imorse och hade lätt kunna ringa efter en telefontid redan då, men jag var tvungen att samla mod. Jag samlade mod ända till 12. Då ringde jag och de hade en ledig telefontid 13.25. De har precis ringt. Och anledningen till att jag skriver nu är att jag är upprörd och faktiskt ledsen. Det här är så typiskt. Jag kommer få göra om allt det här igen, för när hon ringde upp mig så förklarade hon att de inte kunde boka in en tid med mig för jag var fortfarande listad i Varberga där jag bodde tidigare. Hur ska man veta att man måste lista om sig när man flyttar? Det ska väl ändå sköta sig per automatik när man flyttar tycker man? Nej, det gör det inte. Sedan nu i februari har dom börjat med att man själv som patient måste skicka in en blankett om att man vill byta vårdcentral. Och det har ju inte jag gjort, för hur skulle jag ens veta det? Jag går ju aldrig till läkaren.

Jag har hittat blanketten på internet, så jag ska skriva ut den på jobbet imorgon. Och jag ska skicka in den. Om en vecka kunde jag höra av mig igen, om det under den tiden blev akut skulle jag åka till akuten tyckte hon. Jo, det kan hon ju tro.

Usch. Jag hatar sånt här. Imorse var jag så stolt över mig själv som ringde. Och nu känns det som att jag har tagit 10 kliv tillbaka. Inte alls stolt längre. Bara ledsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0