Receptdags!

Oj... vad länge sen det var jag uppdaterade bloggen. 1,5 vecka sedan. Det var inte tänkt att det skulle bli så här stort glapp, men jag har jobbat kväll sen senast och jag har varit på väg in några gånger, men det har aldrig blivit av. Så idag får det bli ett sammanfattande inlägg som faktiskt kommer innehålla lite bilder, wiho! ;)

Ska börja med att visa Nathalies julklappar hon fick av mig när jag var i Örebro och hälsade på dom, hon blev glad! :) Hon hade klänningen på sig hela dagen, sen fick hon gå o byta om så den inte blev skitig av maten :P Carro hade ingen lust att tvätta den på en gång, förståeligt! :)


Hello Kitty klänning och ett svart diadem! :)

Vi hade en allmänt trevlig dag. Kom dit på dagen, gjorde Carro sällskap på Spa-huset medan hennes naglar skulle torka, hon hade fixat dom så fina! Sen åkte vi hem till dom där dom bjöd på mat! Fläskfilégryta i sötsur sås med ris, asgott var det! Sen fikade vi(?), åkte ut till Knarsta, hälsade på Carros syster och bror. Åkte in till stan igen. Satt och småpratade. Carro skulle göra daim, men jag hann inte smaka! :P Hoppas det blev gott iaf! :D

Vardagarna sen dess har gått åt till att jobba, kväll som sagt så har sovit till typ 09.30, duschat, ätit, sett på serier. Gått till jobbet vid 12.45 och kommit hem vid 22.30. Både förra veckan och denna, tills idag. Men! I helgen hade jag finbesök! :) Jenny och Helene kom hit i lördags, vi kollade på Melodifestivalen och sen spelade vi Helt Hysteriskt, så jävla kul är det spelet haha :D Men mitt spel var visst en nyare variant som det dels var lättare ord i och det gick mycket fortare! Men kul ändå :)

I söndags bakade jag matbröd heela dagen! Snodde lite recept när jag var hemma hos Carro, har kommit på att jag behöver äta lite grövre bröd på morgonen eftersom jag så snabbt blir hungrig så jag tänkte att vad är inte bättre än att baka brödet själv då? Och recepten kommer här, gott blev det! :


Grahamsbröd med havre

50g Margarin
5 dl Mjölk
2 tsk Salt
3/4 dl Sirap
3 dl Havregryn
5 dl Grahamsmjöl
8 dl Vetemjöl Special

Värm degspad till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över degspadet, rör tills jästen smält. Tillsätt resten av ingredienserna, spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta till en jämn och smidig deg. Jäs övertäckt i ca 45 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda degen lätt. Välj om ni vill göra limpor eller bullar, jag gjorde bullar. Dela degen i två delar. Knåda ut degen och dela den i 6 eller 10 bitar beroende på hur stora bullar ni vill ha. Rulla lätt och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt i ca 30 - 40 minuter.

Sätt ugnen på 200-225grader.
Pensla bullarna med vatten och strö över havregryn.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 8 - 15 minuter om det är bullar, ca 30 minuter om det är limpor.
Låt kallna på kaller under bakduk. (Vilket jag aldrig gör för jag glömmer alltid att ta  ut gallret ur ugnen innan jag sätter på den).


Grova portionsbröd med vallmo

5 dl Vatten
50g Jäst
0,5 dl Olja
1,5 tsk Salt
2 msk Sirap eller honung
2 dl Grahamsmjöl
11-12 dl Vetemjöl

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll degspaden över, rör tills jästen har smält. Tillsätt resten av ingredienserna, spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Jäs övertäckt cirka 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda lätt, dela degen i 2 delar. Knåda ut varje del och dela i lagom stora bitar, rulla till jämna fina bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.

Jäs övertäckt i ca 20 - 30 minuter.
Pensla med ägg och strö över vallmofrön, jag använde vita för det var det enda som fanns på Konsum, tycker svarta är godare.
Placera i nedre delen av ugnen, ca 10 minuter.


Mina kanelbullar!

Dessa kanelbullar är underbart goda, denna gång gjorde jag snäckor, oftast brukar jag göra, ja, jag vet faktiskt inte vad det heter haha! Men sådär när man snurrar dom runt fingrarna! ;) Men iaf, här kommer receptet!

50g Jäst
125gr Margarin
5 dl Mjölk
0,5 tsk Salt
2 dl Socker
1,25 - 1,5 liter Vetemjöl
1 ägg

Smält smöret, häll över mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ner degspadet, rör tills jästen har smält. Tillsätt salt, socker och ett ovispat ägg, rör om. Tillsätt lite i taget av vetemjölet tills degen är smidig och släpper från kanterna. Låt degen jäsa 30 - 45 minuter, håll koll så den inte rinner över kanten bara ^^ Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda till en smidig deg och dela i 4 delar. Kavla ut degen till en rektangel, bred ut flytande margin över hela och ha på rikligt med socker och kanel. Rulla ihop och dela i 12 bitar. Lägg varje bit i en bullform som placeras på bakpappersklädd plåt.

Jäs övertäckt ytterligare 15 - 20 minuter. Pensla med ägg och strö över rikligt med pärlsocker.
Placera mitt i ugn i 250 grader ca 8 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna lite grann och ät sen så många ni orkar!
MUMS! ;D

(världens sämsta bild, men fick ta kort på receptbladet för jag glömde ta kort när jag bakade)

Nougat- och pistachsnittar

Degen:
3,75 dl Vetemjöl
0,75 dl Socker
1 tsk Bakpulver
150g Margarin

Fyllning:

200g Mandelmassa
1 äggvita
En förpackning nougat

Garnering:

0,5 dl Pistaschnötter

1. Hacka snabbt samman mjöl, socker, bakpulver och margarin för hand eller i matberedare.
2. Platta ut degen och svep in den i plastfolie. Låt den vila i kylen.
3. Gör fyllningen: Riv mandelmassan grovt, för hand eller i matberedare. Tillsätt äggvita och vispa till en smidig och bredbar smet.
4. Ta ut degen ur kylen och kavla ut den till två plattor direkt på en bakplåtspappersklädd plåt, ca 10 x 30 cm. Bred mandelmassesmeten ovanpå.
5. Skär nougaten i stänger och placera i mitten av plattorna. Rulla ihop dem från långsidan. Hacka pistaschnötterna och strö över degrullarna.
6. Grädda rullarna mitt i ugnen, ca 8 - 10 min. Skär dem sedan, medans de är varma, i sneda bitar.
Låt svalna!
Förvaras i kylen!

Sådär! Det var dagens recept det! Jag bakade inte allt i söndags, bara matbröden. Det andra bakade förra helgen :) I söndags gjorde jag även en kladdkaka, men den stod för länge i ugnen så den blev stenhård och jag som var så sugen på kladdkaka. Visst, jag åt en bit, men det var inte så himla gott! Hade hackat ner vit choklad och mjölkchoklad, hör ni vad gott?!

Idag är en ledig dag. Tvättid bokad till 12.00! Äntligen. All tvätt är iordningjord och klar, ska bli skönt med lite rena kläder! Ska även se till och diska idag, alla disk är iordninggjord i diskvatten! ;) Jag gör det lätt för mig. Vi får se om jag kanske får lust att baka. Måste iaf laga mat, något med torsk, men vet inte vad?

Ha en bra dag iaf!

:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0