Färgning av choklad!

Nu börjar jag lite smått tröttna på detta julgodis, måste jag faktiskt erkänna. Men nu är nästan allt klart, så det är tur det. Jag ska göra lite mer hos pappa på fredag, det som innehåller marsipan, vill helst göra det så sent som möjligt eftersom marsipanen har en tendens att torka annars. Så på fredag blir det mozartkulor och maripanfigurer :)

Igår och idag har jag fortsatt mitt stökande med julgodis. Igår gjorde jag en ny dubbelsats av min favorit chokladkola. Men jag delade upp smeten i två formar, den ena strödde jag sedan polkakross över. Dessutom så testade jag något nytt. För några veckor sedan så klickade jag hem pastafärg, som jag tänkte att jag skulle färga sockerpasta med, men jag hade inte läst tillräckligt noga och råkade jag köpa hem pastafärg att färga choklad med. Men jag tänkte att någon gång får jag väl användning för det och jag provade igår! :D

Kul med lite annorlunda. Inte bara vitt eller brunt. I julens anda så använde jag mig av röd färg, men jag fick använda så mkt färg och efter att ha haft i mer färg typ 4 gånger så lät jag den bli mörkt rosa istället. Den är iaf inte vit! Och det var ju det jag mest var ute efter! :)


Rosorna har ni ju sett i brunt och vitt sedan tidigare och tyckte även de blev fina i denna färg :) Vet inte om det är chokladfärgen som gör att chokladen blir lite bubblig. Vi får se när jag provar igen nästa gång, blir det lika igen får jag googla på vad som är felet! ;)

Sen fick jag för några dagar sen hem en ny pralinform som bara passar till jul, så jag var ju tvungen att fixa till den också ;)


Penslat ett lager med rosa vit choklad, sedan hällt i en blandning av mörk och ljuschoklad som är smaksatt med pepparmyntsolja! Eftersom det inte är så många så har jag inte smakat någon. Men det luktar gott iaf! :)

Och sen, de som jag tyckte blev klart snyggast är ju dessa:


Penslat två lager med den rosa vita chokladen och sedan ett lager med mörk choklad. Fyllda med nougat och toppade med ett chokladhjärta :) Ser ut som att formen sitter kvar på pralinen, när yttersta lagret är rosa, men så är det ju inte och det är det som är så coolt! :D

Just nu står en dubbelsats av pepparkakskola i köket och svalnar för att sedan skäras och vridas in i smörpapper. Jag är sååå trött på att slå in kola i papper nu. Tur att jag inte har räknat hur många det har blivit av alla, för då hade jag nog drömt mardrömmar :P

Imorgon är det städning och tvättning som gäller. På torsdag ska jag packa, för på kvällen då åker jag till pappa och stannar där till juldagen. Annandagen väntas jobb igen :)

Men jag tänkte även visa hur det ser ut i mina skåp. Kylskåpet har ni ju sett. Men jag börjar få extremt ont om plats för att förvara mina bakgrejjer/tillbehör! Fullt ÖVERALLT! Så om någon har något bra förvaringstips är jag öppen för förslag! :)




Ja, ni ser ju. Nästan så jag får flytta till en trea och ha ett helt rum för bakgrejjer. Snart så ;)
Aja. Nu ska jag vispa iordning lite ris a la malta till kvällsmat. Sen skära kola! :)

Ha det!

Kommentarer
Postat av: Millah - mamma till Amilia ♥

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

2011-12-22 @ 03:52:45
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0