Ursäkta ofräschheten.

Det känns som att jag gästbloggar i min egen blogg. Det har inte funnits någon ork eller lust för den delen på den sista tiden. Men nu har jag varit hemma sjuk och känner att jag vill skriva av mig. Och ställa en fråga. Vi får se om någon kan svara, om någon nu läser. Men frågan tar vi sen.

Jag har nu varit förkyld tre gånger sen jag kom hem från sjukhuset. Det känns som att mitt immunförsvar är nere i botten. Det känns inte som min egen kropp. Förr var jag sjuk MAX en gång om året, men nu på sistone så har det varit en gång i månaden. Det är tufft och extremt jobbigt. Jag orkar inte. Sjukdomen i sig kan jag klara av, men det jobbigaste är att inte kunna jobba. Jag får dåligt samvete och tycker faktiskt om att jobba. Det kanske är konstigt, med tanke på det yrke jag har, men skulle jag inte tycka det är kul skulle jag byta! Varför spendera största delen av sitt liv med något som man inte trivs med.

Förra veckan kände jag mig extremt hängig, tänkte att jag bara var slut eftersom jag hade besök hela helgen och det blev väl inte mycket vila. Det blev mest Kinect-spelande som inte precis är ett avslappnande spel. Men så när fredagen kom och jag skulle ha min efterlängtade lediga helg. Hade planerat att göra ingenting. Bara sitta hemma och slappa, ta det lugnt. Ja, inte gjorde jag något inte. Direkt när jag vaknade på lördagen så förstod jag varför jag varit hängig. Var dyngförkyld. Och det hängde i sig. Jag pallrade mig till jobbet på måndagen, satt på admin så mycket som möjligt, men inte ens det orkade jag med. Efter lunch gick jag hemåt. Och sen dess har jag varit hemma.

Jag gör inte mycket om dagarna. Jag sover, myser ner mig i soffan, sitter lite vid datorn. Men idag blev hela dagen konstig. För även om jag är sjuk så var i dag sista dagen att gå och lämna blodprov inför mitt återbesök på USÖ på måndag. Så jag var ju tvungen att pallra mig iväg till Vårdcentralen. Satte klockan och gick upp för att äta lite frukost innan jag skulle gå, likabra att gå tidigt innan distriktsköterskemottagningen öppnar då det är mest folk där. Men efter två mackor så klarade inte magen mer.

Ursäkta ofräschheten, men det blev toaletten tills det var dags att gå. Och jag var på VC vid 09.10, fick sitta och vänta nästan 30 minuter ändå, fast jag var så tidigt. Själva blodprovet tog kanske 1 en minut, sen pallrade jag mig hemåt. Gick förbi konsum, köpte lite c-vitaminer, tänkte att det kan göra mig bättre. Köpte även fil att äta. Gjorde inte mycket, men började få huvudvärk, tänkte att det var för lite mat så tog en tallrik fil och flingor. Gick och la mig en stund, men fick gå upp pga illamående. Och ja. Jag spydde. Men hallåååå! Det räcker väl med förkyldning! Och jag tror faktiskt bara det är det ändå. Dålig kost medför att kroppen beter sig på det här sätter. Och för att bli frisk måste jag äta bättre.

Jag gick och la mig igen, tog så klart fram skurhinken till sängen, utifall. Sov tills pappa ringde och väckte mig vid 21. Vi pratade en stund, men orkade inte efter några minuter. Jag var helt hängig och snurrig. Tog tag i saken och kokade lite pasta, gick runt i lägenheten under tiden för att lugna kroppen och tänkte att efter lite mat borde jag må bättre. Fick tvinga i mig maten, den växte i munnen på mig. Tittade på Sveriges Mästerkock på tv4play så länge eftersom jag sovit förbi programmet på TV. Och nu, efter en halv tallrik med pasta så mår jag faktiskt bättre. Peppar peppar. Huvudvärken är bara molande och illamående är nästan helt borta. Det blir snart sängen igen och vaknar förhoppningsvis med bra förutsättningar att bli frisk imorgon.

Hostan är iaf mycket bättre sen jag spydde. Kanske fick upp allt slem. Inte helt fel!
Och nu till frågan. Någon som vet om man kan få sämre immunförsvar av att opereras? För det känns ju som att det enda som hänt i mitt liv som kan vara den bidragande orsaken är när jag opererades för njursten?

Hoppas allt är bra med er iaf!
Kram!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Klart du får, kroppen fokuserar ju på att läka den "skadan". Kroppen vet ju inte att det är en operation, den märker bara att det är ett omfattande sår osv. Och då gårju det allmänna imunförsvaret ner.

2011-01-27 @ 12:57:49
URL: http://puris.blogg.se/
Postat av: Darksess@soclog

Sv: Okej! :) Det låter lite konstigt. Ananas lät mycket bättre.

2011-01-27 @ 22:04:21
URL: http://Darksess.soclog.se
Postat av: Darksess@soclog

Sv: Jag började precis på säsong 10 vilket är bra för då har jag lite att titta på. Det är väldigt bra :D

2011-02-17 @ 22:39:29
URL: http://Darksess.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0