Kaka på pinne. Bakdag!

I julas så fick Sara och Robin presentkort av mig på en bakdag hemma hos mig. Och idag var det dags att utnyttja presentkortet. Sara och Robin är förövrigt min systers pojkväns två barn på 8 och 10 år. De kom hit vid halv 11 imorse och vi har bakat i massor! Det har gått riktigt bra, de har varit väldigt duktiga :)

Har tänkt ett tag på vad som är lätt att baka med barn där dom själva kan vara med i det mesta så dom inte tycker det är tråkigt. För det är ju inte meningen att jag ska göra allting, då blir det ju en "kolla på när Veronica bakar-dag" och nej, gud vad tråkigt! Så jag kom fram till att chokladbollar, chokladbollstårta och Cakepops är en bra saker att baka med barn, och visst var det det! :)

Vi började med att göra dekorationerna till tårtan. De fick själva kaval sockerpasta, trycka ut blommor, blad och duvor. Sen lät vi det torka medan vi gjorde det andra. Sen fick de själva måla, limma och sätta dit kula. Vi gjorde en dubbel sats med chokladbollssmet, hälften använde vi till tårtan och hälften fick de rulla bollar av. Sara valde tutti frutti strössel och Robin valde strössel som smakar tuggummi :)

Och till cakepopsen använde vi överbliven tårtbotten och nougatfrosting, blandad till en fast smet som det gick att rulla bollar av. De fick stå i kylen stelna sen är Saras doppade i rosa candy melts och Robins i vit choklad färgad med blått chokladpulver :) Cakepops är alltså kaka på pinne! :P Resultatet efter dagens bakande med barnen:



(Nallebjörnen har jag gjort sedan tidigare)



Sedan var det även dags för Jossan att få hämta sina tårtor idag. Wilda fyllde 2 år på alla hjärtans dag, men ska firas imorgon. Två tårtor skulle göras och dekorationerna la jag upp för någon vecka sedan. Så det var bara bokstäver och pärlband som behövde ordnas idag. Samt lock och sådär.

Jag beställde för någon vecka sedan en ny kavel för 370:-, jaaa ni ser rätt, 370 jävla kronor för en kavel. Men nu vet jag att den var extremt värd priset!! Har sett många videoklipp och bloggar där just en sån kavel används för att kavla sockerpasta, och guud vilken skillnad mot min brödkavel jag använt tidigare! :D Och dessutom så köpte jag häromdagen en vaxduk som jag satte fast på min utdragbara skärbräda och det var också underbart!

Dessutom har jag köpt mig en snurrbricka som man ställer tårtan på så det lättare går att snurra runt tårtan när man ska fodra den och även när man ska släta ut locket. Så nu går tårtfixandet otroligt mkt lättare, nöjd? JAVISST! :D

Så jag fodrade tårtorna, satte på lock och dekorationer och känner mig nöjd över resultet och det var även Jossan när hon var här och hämtade tårtorna förut :)



Släta och fina! Mmmm I like! :D Ena med geishafluff och ahlgrensbilarfluff och den andra med dumlefluff och ahlgrensbilarfluff. Igår när jag fyllde tårtorna och hade i fluffet så blev det lite över. Dumlefluffet hamnade i min mage. Ooj vad gott det var! Vill göra en tårta med dumlefluff!! :D

Medan barnen var här och bakade så var Madde och hennes pojkvän Maffe tillsammans med min bror Kristian och Maddes kompis Emmy på Boda Borg och kämpade järnet. De klarade alla banor utom en, bra kämpat!! De kom hit en stund innan Jossan hämtade tårtorna och när hon hade åkt, så drog vi direkt till McDonalds och käkade mat. Det var välbehövligt, var ootroligt hungrig. Sen skjutsade dom mig till Maxi för och handla bröd. Sen åkte vi hit och fikade på det som bakades idag med barnen :)

Chokladbollstårtan fick åka med dom hem orörd, vi orkade inte äta av den också. Men den smakar ju chokladbollar, så man vet ju att det är gott lixom! ;)

Nu blir det en slapparstund framför datorn en stund, sen sova. Jag är otroligt trött måste jag säga. Blev inte mycket sömn natten till idag, och jag har varit igång hela dagen. Fötterna lider mest, har inte suttit mycket idag inte!

Imorgon blir det till att påbörja nästa två tårtor som ska vara klara till på onsdag :)
Ha en trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0